کد مقاله را وارد کنید !
بانک ها و نمایه نامه ها
تحلیل اثر رهبری معنوی بر شفاف سازی سازمانی؛ با نقش میانجی جوسازمانی (موردمطالعه:سازمانی های دولتی استان لرستان)
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : علی امیدی* 1

1 دانشگاه لرستان

چکیده :
در دنیای پیچیده و رقابتی امروز، سازمان‌ها نیازمند رهبری اثربخش و شفافیت در فرآیندها برای بهبود عملکرد و ایجاد اعتماد در میان کارکنان هستند. یکی از رویکردهای نوین رهبری که به‌ویژه در سازمان‌های مدرن مورد توجه قرار گرفته، رهبری معنوی است. این نوع رهبری با تأکید بر اصول اخلاقی، معنویت و همدلی، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد کارکنان، شفاف‌سازی فرآیندها و بهبود جو سازمانی داشته باشد. در این تحقیق، اثر رهبری معنوی بر شفاف‌سازی سازمانی با نقش میانجی جو سازمانی بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان سازمان‌های دولتی استان لرستان می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و در سطح اطمینان 95 درصد، تعداد اعضای نمونه 384 نفر محاسبه گردید. این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه¬ رهبری معنوی فری(2003) ،پرسشنامه‌شفافیت‌سازمانی‌هیسه‌ووانگ(2015)و پرسشنامه اشنایدر و باربرا (2014) ‌استفاده شده است که روایی وپایایی آن¬ها با روش اعتبار محتوا وآلفای کرونباخ تایید شد. برای آزمون فرضیات وتحلیل داده¬ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls استفاده شده است. یافته ها: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهند که رهبری معنوی از طریق بهبود جو سازمانی، تأثیر مستقیمی بر شفاف‌سازی فرآیندها و افزایش اعتماد در سازمان‌ها دارد. این نتایج حاکی از آن است که رهبری معنوی می‌تواند به‌عنوان یک عامل میانجی در تقویت شفافیت سازمانی و بهبود عملکرد کلی سازمان‌ها عمل کند.
کلمات کلیدی :
رهبری معنوی، شفافیت سازمانی، جو سازمانی، مدلسازی معادلات ساختاری
بازدید امروز
17
بازدید دیروز
65
بازدید کل
44,809
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !