فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
تأثیر سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجیگری قابلیت مدیریت برند و قابلیت بازاریابی در بانک ملی شهر اهواز
دوره 1، شماره 4، 1403، صفحات 23 - 44
1 کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار- بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران.
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجیگری قابلیت مدیریت برند و قابلیت بازاریابی در بانک ملی شهر اهواز بود. روش پژوهش از نوع کاربردی، از نظر هدف توصیفی- پیمایشی و از نوع رویکرد تحقیق قیاسی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان شعب بانک ملی شهر شامل 521 نفر است. در این پژوهش، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده که شامل پرسشنامه سرمایه انسانی الشارنوبی و البانا (2021)، پرسشنامه استاندارد قابلیت بازاریابی الشارنوبی و البانا (2021)، پرسشنامه قابلیت مدیریت برند الشارنوبی و البانا (2021) و پرسشنامه مزیت رقابتی الشارنوبی و البانا (2021) برای جمعآوری دادهها است. بررسی برازش مدل پژوهش به کمک تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل انجام شد. همچنین برای بررسی تأثیر تعدیلگری از روش تحلیل همبستگی زیرگروه و برای بررسی تأثیر متغیرهای میانجیگری از روش سوبل استفاده شد. نتایج نشان داد که سرمایه انسانی، تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز دارد؛ سرمایه انسانی بر قابلیتهای بازاریابی در بانک ملی شهر اهواز، دارای تأثیر مثبت و معناداری است؛ سرمایه انسانی بر قابلیت مدیریت برند در بانک ملی شهر اهواز، تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ قابلیتهای بازاریابی، تأثیر معناداری بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز ندارد؛ قابلیت مدیریت برند بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ سرمایه انسانی با نقش میانجیگری قابلیت مدیریت برند، تأثیری مثبت و معنادار بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز دارد و سرمایه انسانی با نقش میانجیگری قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز، دارای تأثیر مثبت و معناداری است.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجیگری قابلیت مدیریت برند و قابلیت بازاریابی در بانک ملی شهر اهواز بود. روش پژوهش از نوع کاربردی، از نظر هدف توصیفی- پیمایشی و از نوع رویکرد تحقیق قیاسی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان شعب بانک ملی شهر شامل 521 نفر است. در این پژوهش، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بوده که شامل پرسشنامه سرمایه انسانی الشارنوبی و البانا (2021)، پرسشنامه استاندارد قابلیت بازاریابی الشارنوبی و البانا (2021)، پرسشنامه قابلیت مدیریت برند الشارنوبی و البانا (2021) و پرسشنامه مزیت رقابتی الشارنوبی و البانا (2021) برای جمعآوری دادهها است. بررسی برازش مدل پژوهش به کمک تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل انجام شد. همچنین برای بررسی تأثیر تعدیلگری از روش تحلیل همبستگی زیرگروه و برای بررسی تأثیر متغیرهای میانجیگری از روش سوبل استفاده شد. نتایج نشان داد که سرمایه انسانی، تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز دارد؛ سرمایه انسانی بر قابلیتهای بازاریابی در بانک ملی شهر اهواز، دارای تأثیر مثبت و معناداری است؛ سرمایه انسانی بر قابلیت مدیریت برند در بانک ملی شهر اهواز، تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ قابلیتهای بازاریابی، تأثیر معناداری بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز ندارد؛ قابلیت مدیریت برند بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ سرمایه انسانی با نقش میانجیگری قابلیت مدیریت برند، تأثیری مثبت و معنادار بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز دارد و سرمایه انسانی با نقش میانجیگری قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک ملی شهر اهواز، دارای تأثیر مثبت و معناداری است.
کلمات کلیدی :
سرمایه انسانی، مزیت رقابتی، قابلیت مدیریت برند، قابلیت بازاریابی
سرمایه انسانی، مزیت رقابتی، قابلیت مدیریت برند، قابلیت بازاریابی
-
94
-
16
-
1403/01/29
-
1403/03/01
-
1403/06/10