کد مقاله را وارد کنید !
بانک ها و نمایه نامه ها
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران و معلمان با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی دوزبانه شهرستان حمیدیه
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 40 - 52
نویسندگان : فرانک امیدیان 1 ، هدیه سعدونی* 2

1 دانشیار، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران.

چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران و معلمان با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی دوزبانه شهرستان حمیدیه بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ آماری پژوهش شامل کلیه‌ معلمان و مدیران مقطع ابتدایی دوزبانه شهرستان حمیدیه در سال تحصیلی 97-96 بود. لذا، تعداد جامعه آماری در این پژوهش، 100 نفر از معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان حمیدیه در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه هوش فرهنگی توسط آرنگ (2003) و اثربخشی پارسونز (1368) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی مدیران و معلمان با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی دوزبانه شهرستان حمیدیه، رابطه‌‌ای وجود دارد. در ضمن، بین عوامل فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری مدیران و معلمان با اثربخشی سازمانی، یک رابطه وجود دارد.
کلمات کلیدی :
هوش فرهنگی، اثربخشی سازمانی، مدارس ابتدایی دوزبانه
بازدید امروز
12
بازدید دیروز
54
بازدید کل
25,310
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !