فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
تدوین الگوی درهم تنیدگی شغلی در سازمان های دولتی
دوره 1، شماره 1، 1402، صفحات 36 - 62
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت منابع انسانی، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
چکیده :
مقوله درهم تنیدگی شغلی اثرات مثبت و مهمی برای سازمان ها به همراه دارد، اما جز سازه هایی است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مدیران می توانند با اتخاذ تدابیری، راه های تأثیرگذاری درهم تنیدگی شغلی را شناسایی کنند و از نتایج آن در راستای منافع سازمانی استفاده نمایند. يكي از چالش هاي مهم سازمان هاي امروزي، ترك خدمت ارادي و داوطلبانه كاركنان است. این مسئله مي تواند ضرر های جبران ناپذیری را برای سازمان ها به همراه داشته باشد. از اين رو، سازمان ها همواره در پي يافتن و به كارگيري رويكردهايي براي حفظ و نگهداشت كاركنان خود هستند. يكي از رويكردهاي نوين براي پيشگيري از ترك خدمت داوطلبانه كاركنان، درهم تنيدگي شغلي است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف، "تدوین الگوی درهم تنیدگی شغلی در سازمان های دولتی" صورت گرفت است. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مصاحبه شوندگان تحقیق، خبرگان شاغل در سازمان های دولتی را شامل می شوند. روش انتخاب مصاحبه شوندگان، به صورت هدفمند بوده است. ابزارگردآوری در پژوهش حاضر، میدانی و به شکل مصاحبه است. بازه ی زمانی پژوهش، سال 1402 می باشد. در روند پژوهش پس از بررسی مؤلفه های موثر بر درهم تنیدگی شغلی و مصاحبه ها، کدهایی شناسایی و دسته بندی شده اند و در نهایت مدل ارائه شد. مطابق با الگوی ارائه شده عوامل علی شناسایی شده بر درهم تنیدگی شغلی عبارت اند از: 3 دسته مضامین فراگیر و 6 دسته مضمون های سازمان دهنده، که شامل: عوامل سازمانی (نظام پرداخت و جو سازمان)، عوامل شغلی (انگیزه های شغلی و جاذبه شغلی)، و عوامل رفتاری (رضایت شغلی و جایگاه و منزلت) می باشند. از طرف دیگر راهبردهای انجام پژوهش شامل راهبردهای فنی و سازمانی و پیامدها ارائه الگوی های صحیح در جهت حفظ و نگهداشت نیروهای در سازمان بوده است.
مقوله درهم تنیدگی شغلی اثرات مثبت و مهمی برای سازمان ها به همراه دارد، اما جز سازه هایی است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مدیران می توانند با اتخاذ تدابیری، راه های تأثیرگذاری درهم تنیدگی شغلی را شناسایی کنند و از نتایج آن در راستای منافع سازمانی استفاده نمایند. يكي از چالش هاي مهم سازمان هاي امروزي، ترك خدمت ارادي و داوطلبانه كاركنان است. این مسئله مي تواند ضرر های جبران ناپذیری را برای سازمان ها به همراه داشته باشد. از اين رو، سازمان ها همواره در پي يافتن و به كارگيري رويكردهايي براي حفظ و نگهداشت كاركنان خود هستند. يكي از رويكردهاي نوين براي پيشگيري از ترك خدمت داوطلبانه كاركنان، درهم تنيدگي شغلي است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف، "تدوین الگوی درهم تنیدگی شغلی در سازمان های دولتی" صورت گرفت است. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مصاحبه شوندگان تحقیق، خبرگان شاغل در سازمان های دولتی را شامل می شوند. روش انتخاب مصاحبه شوندگان، به صورت هدفمند بوده است. ابزارگردآوری در پژوهش حاضر، میدانی و به شکل مصاحبه است. بازه ی زمانی پژوهش، سال 1402 می باشد. در روند پژوهش پس از بررسی مؤلفه های موثر بر درهم تنیدگی شغلی و مصاحبه ها، کدهایی شناسایی و دسته بندی شده اند و در نهایت مدل ارائه شد. مطابق با الگوی ارائه شده عوامل علی شناسایی شده بر درهم تنیدگی شغلی عبارت اند از: 3 دسته مضامین فراگیر و 6 دسته مضمون های سازمان دهنده، که شامل: عوامل سازمانی (نظام پرداخت و جو سازمان)، عوامل شغلی (انگیزه های شغلی و جاذبه شغلی)، و عوامل رفتاری (رضایت شغلی و جایگاه و منزلت) می باشند. از طرف دیگر راهبردهای انجام پژوهش شامل راهبردهای فنی و سازمانی و پیامدها ارائه الگوی های صحیح در جهت حفظ و نگهداشت نیروهای در سازمان بوده است.
کلمات کلیدی :
درهم تنیدگی شغلی، ترک خدمت، سازمان های دولتی
درهم تنیدگی شغلی، ترک خدمت، سازمان های دولتی
-
227
-
96
-
1402/06/15
-
1402/07/05
-
1402/08/25