فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
طراحی الگوی عوامل مؤثر بر اعتماد سازمانی در ایران
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 17 - 29
1 استاد، دانشکده علوم انسانی،گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان،کاشان، ایران.
2 دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان،کاشان، ایران.
3 دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان،کاشان، ایران.
چکیده :
مفهوم اعتماد و مسائل مربوط به آن در چند سال گذشته بهطور فزایندهای به محور مورد مطالعه سازمانها تبدیل شده است. امروزه، اهمیت اعتماد در سازمانها بهخوبی آشکار شده چراکه برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد، نیازمند وجود اعتماد است. اعتماد، تصمیم به اطمینان به دیگری است با این انتظار که او بر اساس یک توافق مشترک عمل خواهد کرد. اعتماد سازمانی، انتظارات مثبت کارکنان نسبت به سياستها و اعمال سازمان است که آنان را متأثر میسازد و احساس اعتماد و حمایتی است که کارکنان نسبت به سازمان و کارفرمایشان دارند. مطالعه اعتماد درونسازمانی با توجه به پیامدهای مثبت مرتبط با آن در سازمانها بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، در این پژوهش به بررسی و مطالعه عوامل مؤثر بر اعتماد سازمانی در ایران با روش فراترکیب پرداخته شده است. بدین ترتیب، نتایج پژوهشهای انجامشده در باب عوامل مؤثر بر اعتماد سازمانی در ایران در یک بازه زمانی 11 ساله از سال 1387 تا 1398، جمعآوری و ضمن ترکیب این نتایج با روش فراترکیب، یک مدل منسجم از عوامل موثر بر این تعامل حاصل گردید که شامل ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای مدیریتی (بهکارگیری اصول مدیریتی نوین)، فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی و مسائل مربوط به ماهیت کار بوده و بر کمیت و کیفیت اعتماد سازمانی (درونسازمانی) تأثیر میگذارد.
مفهوم اعتماد و مسائل مربوط به آن در چند سال گذشته بهطور فزایندهای به محور مورد مطالعه سازمانها تبدیل شده است. امروزه، اهمیت اعتماد در سازمانها بهخوبی آشکار شده چراکه برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد، نیازمند وجود اعتماد است. اعتماد، تصمیم به اطمینان به دیگری است با این انتظار که او بر اساس یک توافق مشترک عمل خواهد کرد. اعتماد سازمانی، انتظارات مثبت کارکنان نسبت به سياستها و اعمال سازمان است که آنان را متأثر میسازد و احساس اعتماد و حمایتی است که کارکنان نسبت به سازمان و کارفرمایشان دارند. مطالعه اعتماد درونسازمانی با توجه به پیامدهای مثبت مرتبط با آن در سازمانها بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا، در این پژوهش به بررسی و مطالعه عوامل مؤثر بر اعتماد سازمانی در ایران با روش فراترکیب پرداخته شده است. بدین ترتیب، نتایج پژوهشهای انجامشده در باب عوامل مؤثر بر اعتماد سازمانی در ایران در یک بازه زمانی 11 ساله از سال 1387 تا 1398، جمعآوری و ضمن ترکیب این نتایج با روش فراترکیب، یک مدل منسجم از عوامل موثر بر این تعامل حاصل گردید که شامل ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای مدیریتی (بهکارگیری اصول مدیریتی نوین)، فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی و مسائل مربوط به ماهیت کار بوده و بر کمیت و کیفیت اعتماد سازمانی (درونسازمانی) تأثیر میگذارد.
کلمات کلیدی :
اعتماد اجتماعی، سازمان، اعتماد سازمانی، فراترکیب
اعتماد اجتماعی، سازمان، اعتماد سازمانی، فراترکیب
-
155
-
25
-
1402/12/05
-
1403/01/15
-
1403/02/10