فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی تأثیر خلاقیت و سرمایه ذهنی بر شناخت فرصت و قصد کارآفرینی دانشجویان از طریق میانجیگری محیطی و آموزش کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 53 - 73
1 استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران.
چکیده :
در این تحقیق، تأثیر خلاقیت و سرمایه ذهنی بر شناخت فرصت و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری محیط و آموزش کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بررسی شد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، توصیفی-پیمایشی، از نظر ماهیت دادهها، کمی و از حیث روابط بین دادهها، همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تشکیل دادند. با توجه به اینکه تعدادی از پرسشنامهها ممکن بود برنگردند و یا اینکه ناقص باشند، محقق حجم نمونه را با توجه به تکنیک معادلات ساختاری بین 5 و 15 برابر تعداد سنجهها 400 نفر در نظر گرفت و درنهایت به 370 پرسشنامه سالم یعنی تقریباً 11 برابر تعداد گویهها دسترسی داشت. جهت بررسی آمار توصیفی تحقیق از نرمافزار SPSS21 و برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک معادلات ساختاری با حجم نمونه 370 نفر، در نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، خلاقیت بر نگرش به آموزش کارآفرینی و شناخت فرصتها تأثیر مثبتی دارد. سرمایه ذهنی نیز بر شناخت فرصتها و محیط کارآفرینی تأثیرگذار است. قصد کارآفرینی تحت تأثیر نگرش به آموزش کارآفرینی، شناخت فرصتها و محیط کارآفرینی است. همچنین، خلاقیت با نقش میانجی نگرش به آموزش کارآفرینی و شناخت فرصتها بر قصد کارآفرینی، تأثیر مثبت دارد. سرمایه ذهنی نیز با نقش میانجی شناخت فرصتها و محیط کارآفرینی بر قصد کارآفرینی تأثیر مثبت دارد.
در این تحقیق، تأثیر خلاقیت و سرمایه ذهنی بر شناخت فرصت و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری محیط و آموزش کارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بررسی شد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، توصیفی-پیمایشی، از نظر ماهیت دادهها، کمی و از حیث روابط بین دادهها، همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تشکیل دادند. با توجه به اینکه تعدادی از پرسشنامهها ممکن بود برنگردند و یا اینکه ناقص باشند، محقق حجم نمونه را با توجه به تکنیک معادلات ساختاری بین 5 و 15 برابر تعداد سنجهها 400 نفر در نظر گرفت و درنهایت به 370 پرسشنامه سالم یعنی تقریباً 11 برابر تعداد گویهها دسترسی داشت. جهت بررسی آمار توصیفی تحقیق از نرمافزار SPSS21 و برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک معادلات ساختاری با حجم نمونه 370 نفر، در نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، خلاقیت بر نگرش به آموزش کارآفرینی و شناخت فرصتها تأثیر مثبتی دارد. سرمایه ذهنی نیز بر شناخت فرصتها و محیط کارآفرینی تأثیرگذار است. قصد کارآفرینی تحت تأثیر نگرش به آموزش کارآفرینی، شناخت فرصتها و محیط کارآفرینی است. همچنین، خلاقیت با نقش میانجی نگرش به آموزش کارآفرینی و شناخت فرصتها بر قصد کارآفرینی، تأثیر مثبت دارد. سرمایه ذهنی نیز با نقش میانجی شناخت فرصتها و محیط کارآفرینی بر قصد کارآفرینی تأثیر مثبت دارد.
کلمات کلیدی :
خلاقیت، سرمایه ذهنی، نگرش به آموزش کارآفرینی، محیط کارآفرینی، شناخت فرصتها، قصد کارآفرینی
خلاقیت، سرمایه ذهنی، نگرش به آموزش کارآفرینی، محیط کارآفرینی، شناخت فرصتها، قصد کارآفرینی
-
191
-
28
-
1402/11/25
-
1403/01/16
-
1403/02/11