فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات فصلنامه "مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی "
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
الگوی علی وفاداری کارکنان بر اساس مدیریت منابع انسانی پایدار و سرمایه اجتماعی
دوره 1، شماره 3، 1403، صفحات 30 - 39
1 هیات علمی، دانشکده فنی و مهندسی، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 گروه مهندسی عمران، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، گروه عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی، تهران، ایران.
چکیده :
مدیریت سازمانها، اصطلاح وفاداری کارکنان بهعنوان کلیدی برای ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان با بهرهوری بالاتر استفاده شده و تأثیر به سزایی در رفاه، دلبستگی و رضایت شغلی، اثربخشی کارکنان و عملکرد سازمانی دارد. کارکنان مشتاق بهطور کامل با سازمان یکی میشوند و سازمان را هویت خود میپندارند، شکست و موفقیت سازمان را شکست و موفقیت خود دانسته و یکدیگر را در زمانهای سخت و بحرانی تقویت میکنند، نقاط ضعف سازمان را پوشش میدهند و در مسیر انجام کارهای غیرممکن گام برمیدارند. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت صنایع انرژیبر پارسیان به تعداد 255 نفر میباشد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه استفاده شد. این روش امکان تصادفی و بیطرفانه انتخاب نمونهها را فراهم میکند و اطمینان از تجسم دقیقتر و قابل اعتمادتری از جامعه آماری به ما میدهد. حجم نمونه نیز از طریق جدول مورگان 150 نفر انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی ابزار اندازهگیری از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Smart Pls) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد منابع انسانی پایدار تأثیر معناداری بر وفاداری کارکنان دارد. درنتیجه، این تحقیق علاوه بر افزایش دانش در حوزه مدیریت منابع انسانی، به مدیران و تصمیمگیران سازمانها کمک میکند تا با تمرکز بر مدیریت منابع انسانی پایدار، وفاداری کارکنان را افزایش داده و با ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی، محیط کاری مثبت و پایدار را برای اعضای سازمان فراهم سازند. این نتایج میتوانند بهبود عملکرد سازمانها و افزایش رضایت کارکنان را تسهیل نمایند و درنهایت به دستیابی به موفقیتهای بلندمدت کمک کنند.
مدیریت سازمانها، اصطلاح وفاداری کارکنان بهعنوان کلیدی برای ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان با بهرهوری بالاتر استفاده شده و تأثیر به سزایی در رفاه، دلبستگی و رضایت شغلی، اثربخشی کارکنان و عملکرد سازمانی دارد. کارکنان مشتاق بهطور کامل با سازمان یکی میشوند و سازمان را هویت خود میپندارند، شکست و موفقیت سازمان را شکست و موفقیت خود دانسته و یکدیگر را در زمانهای سخت و بحرانی تقویت میکنند، نقاط ضعف سازمان را پوشش میدهند و در مسیر انجام کارهای غیرممکن گام برمیدارند. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت صنایع انرژیبر پارسیان به تعداد 255 نفر میباشد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه استفاده شد. این روش امکان تصادفی و بیطرفانه انتخاب نمونهها را فراهم میکند و اطمینان از تجسم دقیقتر و قابل اعتمادتری از جامعه آماری به ما میدهد. حجم نمونه نیز از طریق جدول مورگان 150 نفر انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی ابزار اندازهگیری از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Smart Pls) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد منابع انسانی پایدار تأثیر معناداری بر وفاداری کارکنان دارد. درنتیجه، این تحقیق علاوه بر افزایش دانش در حوزه مدیریت منابع انسانی، به مدیران و تصمیمگیران سازمانها کمک میکند تا با تمرکز بر مدیریت منابع انسانی پایدار، وفاداری کارکنان را افزایش داده و با ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی، محیط کاری مثبت و پایدار را برای اعضای سازمان فراهم سازند. این نتایج میتوانند بهبود عملکرد سازمانها و افزایش رضایت کارکنان را تسهیل نمایند و درنهایت به دستیابی به موفقیتهای بلندمدت کمک کنند.
کلمات کلیدی :
مدیریت منابع انسانی پایدار، وفاداری کارکنان، سرمایه اجتماعی
مدیریت منابع انسانی پایدار، وفاداری کارکنان، سرمایه اجتماعی
-
224
-
42
-
1402/11/09
-
1403/01/16
-
1403/02/18